صفحه اصلی / تحریریه / از فروشگاهی که خالی باشد خرید میکنی؟

از فروشگاهی که خالی باشد خرید میکنی؟

وارد فروشگاه تجهیزات صنعتی که شدم غیر از دو قفسه‌ی اول، بقیه‌ی قفسه‌ها خالی بود. غیر از ده – دوازده تا محصول چیز دیگری نداشت. خالی بودن مغازه دلم را زد. یعنی واقعا نمی‌دانست تا افزایش محصول ندهد، مشتری نمی‌تواند برای خرید قطعی تصمیم بگیرد؟
یکی از دستگاه برقی صنعتی را برداشتم و پرسیدم:« برند دیگری از این دستگاه دارید؟» مغازه دار گفت:« اگر شما بخواین باید بین همکار ها سراغ بگیرم و براتون سفارش بدهم.»

اما پیش خودم فکر کردم، دوست داشتم مدل های دیگر را هم ببینم و بعد بخرم. دوست داشتم اندازه و سایز محصول را  ببینم و بعد تصمیم بگیرم. اصلا از اول اشتباه کردم وارد مغازه‌ای شدم که تنوع محصول نداشت.

مشتریان از شما محصول واقعی می‌خواهند، نه دیگری

یک اصل مهم در بازاریابی وجود دارد که می‌گوید:
 مشتری وقتی از شما خرید می‌کند که احساس کند خودش این محصول را انتخاب کرده‌است.

یعنی بین 50 محصول شما چرخ زده، حساب و کتاب کرده و با عقل سلیم خودش تصمیم گرفته که این محصول بهترین انتخاب است. هرچقدر تنوع محصولات بیش‌تر باشد، حس انتخاب‌گری مخاطب بیشتر ارضا می‌شود و احتمال خرید بالاتر می‌رود. افزایش محصول یکی از تکنیک‌های کاربردی در بازار است.

یادم هست زمانی که می‌خواستم برای خانه‌ام اجاق گاز بخرم بین دو سه مدل مردد بودم. واقعا از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با هم نداشتند. یک مدل در فر شیشه‌ای داشت با دستگیره‌ی گرد بزرگ. مدل دیگر در شیشه‌ای با دستگیره‌ی مستطیلی و یک دستگیره‌ی جداگانه برای گرم کن فر. اگر این شرکت همان یک مدل را تولید می‌کرد احتمالا من از مغازه‌دار می‌پرسیدم:« یعنی همین یک مدله؟ مدل دیگه‌ای نداره؟»

پس هر ایده‌ای دارید، کوچک و بزرگ کردن محصول، بسته بندی‌های متنوع  و یا شکل‌های جدید از محصولتان را تولید کنید تا مشتری با چشمانش ببیند. مشتری مجبور نیست چیزی را بخرد مگر اینکه شما لذت خرید را به او بدهید.

این آمار نشان می‌دهد که با افزایش محصول در فروشگاه خود می‌توانید فروشتان را هم بیشتر کنید. البته یادم نبود که شما همه فروشگاه داران و بازاری هستید و سرتان در حساب و کتاب است! پس بگذارید چند آمار دقیق عددی به شما بدهم که دیگر برای افزایش محصول تعلل نکنید.